::Blog ini ditaja oleh::

Assalamualaikum @ Selamat Datang!
Sudah menunaikan kewajipan anda?
Selamat membaca! Jangan lupa tinggalkan komen. :)

***

Adakah anda tahu?
Setiap komen anda akan membantu saya untuk:

1. Tidak syok sendiri.
2. Melakukan penambah baikan.
3. Memberi semangat untuk terus berkarya.

Jadi apa lagi? Berilah sepatah dua kritikan untuk saya terus menulis. (^^,)v

::aku_dia's current status::

04.05.2016

Mencari momentum untuk menulis.

Anda masih boleh membeli Bidadari daripada saya. :)
Boleh pm saya di facebook Hannah Dhaniyah.
Atau hantarkan e-mail ke aku_dia1911[at]yahoo[dot]com ^_^

15 June 2013

Cerpen: Aku Mencari Cinta 01

Aku menghentak stereng kereta dengan penuh rasa geram. Sekali lagi aku memulas kunci untuk menghidupkan enjin. Tak berjaya. Hei kereta buruk ni! Boleh pula dia buat hal tengah-tengah malam macam ni? Ini nak dapat teksi pun susah! Sudahlah pejabat aku ni tersorok sikit daripada jalan utama! Nak naik balik ke dalam pejabat, yang tinggal hanya Shamsul seorang. Tak fasal-fasal aku kena tangkap basah dengan budak tu nanti.
Aku menghentak lagi stereng kereta untuk melampiaskan rasa marah. Penat mengamuk, aku rasa nak menangis pula. Kereta, kereta… kenapa kau nak buat hal malam-malam macam ni sayang? Takkan sebab aku cakap dengan Zali tadi aku nak beli kereta baru, sayang terus merajuk kot? Lagipun kereta sayang, aku cakap dengan Zali dekat pejabat, sayang. Bukan dalam kereta!
Aku meletakkan kepala ke stereng. Mati kutu memikirkan cara untuk menghidupkan kereta. Telefon bimbit aku keluarkan daripada dalam beg tangan. Dengan perasaan bercelaru, aku telefon Shamsul untuk meminta bantuan daripada dia.
“Sul! Tolong aku....! Huk huk huk...”
“Eh? Kenapa dengan kau ni Diana? Kau dekat mana ni?”
“Kereta aku... tak nak hidup! Aku dah tak tahu dah nak buat apa ni. Huk huk huk...”
“Lah... kejap-kejap aku turun.”
Talian mati. Dalam tiga minit kemudian, Shamsul mengetuk cermin tingkap di sebelah aku. Aku terus membuka pintu.
“Kenapa ni?”
“Tak tahulah. Aku cuba dekat sepuluh kali, tak boleh.”
“Biar aku cuba kejap.”
Kami bertukar tempat. Aku keluar dan berdiri di tepi kereta manakala Shamsul cuba memulas kunci kereta. Perkara yang sama juga yang berlaku. Aku menendang tayar kereta geram. Sudahlah hari ni aku serabut dengan masalah kerja. Boleh pula kereta bodoh ni buat hal!
“Bodoh punya kereta!” marahku lagi. Sekali lagi tayar kereta aku tendang.
“Aduh!” Sepakan yang terlebih kuat akhirnya memakan diri. Sakit gila kaki aku ni! Kurang ajar betul kereta ni!
“Hah! Mencarut lagi. Kan dah Allah balas cash! Cuba istighfar banyak-banyak. Mengucap. Macam lagu Raihan, asyhadu...”
“Diamlah kau! Tak payah nak buat lawak bodohlah! Aku dahlah stress hari ni. Dengan first day period lagi. Kena marah dengan bos lagi. Lagi kau nak buat lawak. Sakit hati tau tak!”
“Ek eh kau ni. Aku tengah tolong ni kan? Relax lah. Bertenang sekejap. Takkan seitap kali period je, nak mengamuk?” katanya selamba. Sedikit pun tak ambil hati dengan kata-kata aku. “Aku rasa battery ni. Kau ada biar lampu terpasang ke? Kalau lampu terbiar lama pun boleh menyebabkan enjin tak boleh hidup.”
“Mana ada. Aku...”
“Hah! See? Ini apa ni?” Shamsul bermain dengan suis lampu. Aku terpinga-pinga melihat tangan dia yang memusingkan suis itu.
“Kau terlupa nak tutup agaknya masa datang pejabat pagi tadi?”
Aku terdiam. Salah sendiri. Ini bukan kereta yang bodoh! Aku yang bodoh rupanya! Aku bersandar lemah di kereta. Perlahan-lahan badan melorot ke bawah dan aku terduduk di atas jalan.
“Aku penatlah Shamsul. Macam mana nak balik ni?” kataku perlahan.
Shamsul keluar daripada kereta. Pintu ditutup lembut. Kemudian dia menghulurkan tangan kepada aku.
“Kedai makan dekat jalan masuk tu buka lagi tu. Kita pergi minum dulu, tenangkan fikiran kau...”
Aku memandang Shamsul yang tersenyum. Huluran tangan dia aku biarkan. Boleh bangun sendiri lagi ni. Tak darurat mana sampai nak berpegang tangan. Kemudian, kami sama-sama melangkah ke kedai makan yang di maksudkan. Dalam keadaan penat mental dan fizikal, rasa jauh sangat kedai yang kami nak pergi walaupun waktu biasa tak sampai lima minit perjalanan.
Sebaik saja tiba di kedai makan selera Thai ni, kami mengambil meja kosong yang paling dekat. Selesai membuat pesanan, Shamsul leka memerhatikan cerita Cina yang ditayangkan di televisyen. Aku pula sudah melayang memikirkan soal kereta.
“Macam mana aku nak balik ni? Kau ada nombor teksi tak?”
Shamsul menggeleng.
“Tidur ofislah malam ni,” cadangnya.
Aku menarik muka. Gila apa nak aku tidur dalam ofis. Aku lagi takutkan pegawai pencegah maksiat datang daripada takutkan hantu, tau?
“Tak pun, kalau kau nak balik dengan aku, aku boleh hantarkan?” cadangnya lagi.
Aku menggeleng perlahan. Idea tak membantu. Sudah tentu-tentu dia naik motor. Takkan aku nak berhimpit dengan dia? Ish! Mati hidup balik aku tak nak. Baik aku tidur dalam kereta lagi bagus. Tidur dalam kereta? Kalau itulah yang terpaksa aku buat, memang aku buat!
“Ada cara lain tak nak hidupkan kereta tu?”
“Boleh. Guna jumper. Tapi disebabkan aku naik motor je, manalah aku ada cable jumper tu...
Jumper? Apa tu?”
Shamsul menarik muka. Geram agaknya bila aku tak faham apa yang dia maksudkan.
“Inilah perempuan! Fasal kereta malas nak ambil tahu. Bila jadi apa-apa tengah jalan, dah menggelabah. Dahlah kau ni anak dara! Buatnya orang konon-konon nak bagi bantuan tapi niat ke lain? Hah! Macam mana?”
Aku sedikit cuak mendengarkan kata-kata dia. Ada ke patut cakap macam tu. Walhal fasal jumper tu je, dia melalut ke lain.
“Kau kahwin dengan aku jelah senang! Balik lambat, kita naik motor sama-sama. Apa-apa aku ada teman kau.” Dia sambung bila aku diam je kena marah dengan dia.
Dahi aku dah berkerut. Dia ni melalut sampai ajak kahwin ni apa fasal?
“Kau ni gila eh? Sekurang-kurangnya aku stress dengan kerja, aku mengamuk je. Yang kau ni, stress sampai ajak aku kahwin apa fasal?”
Ketawa besar Shamsul bila aku marah. Pelanggan yang duduk di meja lain pandang kami. Ek eh? Dia ketawa? Sabar ajelah budak ni. Ketawa Shamsul semakin perlahan apabila pelayan menghantar makanan yang kami pesan tadi.
“Habis tu macam mana aku nak balik ni? Kau ada cara untuk tolong tak?” soal aku serius. Tengok makanan pun dah tak ada nafsu bila memikirkan fasal kereta tu.
“Ada je sebenarnya. Lepas makan, aku call kawan aku. Dia pomen.”
Mendengarkan kata-kata Shamsul, aku menarik nafas lega. Sekurang-kurangnya ada orang yang pakar yang boleh tolong.
“Dah tu, kenapa tadi kau tak call je terus?”
“Sebab tadi emosi kau tak stabil. Risau apa-apa jadi kat tengah jalan. Jadi aku ajak kau makan, untuk kau cool down dulu. Ok?” katanya prihatin. Aku tersenyum nipis. Hai Shamsul, beruntung siapa yang jadi isteri kau, tau? Tapi kalau aku, biarlah aku cari orang lain dulu. Shamsul ni, pilihan yang terakhir aku pilih. Huhu!

---
Assalamualaikum!
Masha Allah lama betul rasanya tak update blog. Bagi yang bertanya khabar berita, terima kasih dan maaf kalau saya tak reply. Hehe. Masih mengadjustkan diri dengan tanggungjawab yang ada. Apa-apa pun TQ for reading. Insya Allah saya akan habiskan dalam masa yang terdekat. ^_^

2 comments:

Unknown said...

Hurm... Menarik. ;)

Kak Sue said...

NI NAMANYA MARAHKAN NAYMUK KELAMBU DI BAKAR....HEHEHE