Ada sahabat pembaca mengenai anak susuan, ibu susan dan ayah
susuan kerana watak Hanis dalam novel Bidadari merupakan seorang anak susuan
dalam keluarga Khairul. Jadi di bawah merupakan penjelasan ringkas berkenaan
ibu susuan/ayah susuan/keluarga susuan. Ikatan susuan ini terjadi bila bayi itu
disusukan sehingga kenyang melalui susu badan seorang wanita sama ada secara
terus ataupun menggunakan botol dengan menepati 3 syarat di bawah:
a. bilangan susuan hendaklah dengan lima kali penyusuan;
b. susu yang dihisap mestilah sampai ke perut bayi; dan
c. umur bayi tidak melebihi dua tahun mengikut perkiraan bulan qamariah. [sumber: e-fatwa]
b. susu yang dihisap mestilah sampai ke perut bayi; dan
c. umur bayi tidak melebihi dua tahun mengikut perkiraan bulan qamariah. [sumber: e-fatwa]
Untuk kes menyusukan anak dengan pengambilan pil hormone (kerana
wanita tidak mengandung dan mempunyai anak kecil, bagi kes Alisa dan Hafiz
dalam kisah Suami Aku Ustaz), penjelasannya adalah seperti berikut:
"Islam juga membenarkan wanita yang tidak melahirkan anak
tetapi mengambil anak angkat, untuk menyusukan sendiri anak tersebut dengan
bantuan rawatan perubatan." [sumber: e-fatwa]
Berikut merupakan artikel BERKENAAN HUBUNGAN IBU SUSU & STATUS ANAK ANGKAT daripada
Ust Zaharuddin Abd Rahman [sumber: link]
a. Sekiranya seorang wanita menjadi ibu susu
kepada seorang bayi perempuan, apakah bentuk hubungan yang terjalin antara bayi perempuan tersebut
dengan wanita tersebut, suami wanita tersebut dan antara bayi perempuan
tersebut dengan anak-anak wanita tersebut. Bagaimana dengan batasan
aurat di antara mereka?
b. Status anak susuan berbeza daripada anak
angkat. Bagaimana
batasan aurat seorang anak angkat lelaki/perempuan dengan keluarga angkatnya?
Sekiranya seseorang itu tidak mengetahui tentang statusnya sebagai anak angkat,
dia berada dalam sesebuah keluarga seperti biasa sehinggalah diberitahu ketika
dia sudah dewasa. Setelah mengetahui status sebenar, apakah tindakan yang perlu
dilakukan dari sudut keterbatasan aurat?
c. Bolehkan suami kepada wanita susuan menjadi wali pernikahan
kepada anak
susuan?
d. Sekiranya berlaku kesilapan teknikal
seperti tertukar bayi ketika penyerahan bayi oleh pihak hospital, tanpa
disedari oleh ibu bapa itu, bagaimanakah kedudukan anak tersebut?
Kiriman Hayati, KL
Jawapan
a) Bayi perempuan
tersebut akan diiktiraf dalam Islam sebagai anak susuan dan mahram kepada
wanita itu, dan wanita itu pula akan diiktiraf dalam Islam sebagai ibu susu
kepadanya. Hasil dari itu akan terhasil ikatan pengharaman kahwin secara kekal
(buat selama-lamanya) di antara suami susu dan anaknya.
Susuan bagi bukan bayi tidak akan
menghasilkan ikatan mahram kekal ini, demikian menurut Majoriti mazhab. Syarat
untuk sabit hubungan mahram melalui susuan itu adalah susu ibu itu mesti
sampai ke perut bayi samada melalui mulut dan hidung, manakala jika melalui
telinga, suntikan dan dubur maka ia tidak di kira. (Rujuk Al-Muhazzab,
2/156; Tabyin al-Haqaiq, 2/185 ; Al-Ikhtiyar, 3/120 ; Syarh Qanun al-Ahwal
al-Syakhsiyyah, Dr As-Sartowi, ms 104).
Apabila sabit mahram susuan, maka haram
kumpulan berikut haram berkahwin secara kekal dengan bayi perempuan itu (Rujuk
Bidayatul Mujtahid, 2/33):-
i- Suami wanita susuan
kerana ia di anggap ayah kepada bayi itu.
ii- Ayah serta datuk
kepada ibu susunya.
iii- Anak-anak lelaki
kepada ibu susunya.
iv- Cucu-cucu lelaki ibu
susunya.
b) Batasan aurat
adalah seperti adik beradik kandung.
Dalil bagi kedudukan di atas adalah dari
firman Allah :
Ertinya :"(Antara yang haram
kahwin adalah) Ibu-ibu kamu yang telah menyusukan kamu dan adik-beradik susuan
kamu" (An-Nisa : 23)
Dalil ini mengharamkan kahwin kepada seluruh
usul dan adik beradik. Juga Nabi SAW bersabda ertinya :"Apa yang jadi
haram disebabkan susuan adalah seperti apa yang diharamkan kerana
keturunan"
Islam tidak
menggalakkan konsep anak angkat tanpa sebarang ikatan yang diiktiraf Islam, ia
jauh berbeza dengan anak susuan, anak angkat adalah dikira sebagai orang asing
di dalam rumah, maka semua batasan aurat perlu di jaga sebagaimana wanita di
luar rumah. Ia adalah satu fenomena yang tidak sihat menurut Islam.
Dan jika
seseorang hanya tahu statusnya sebagai anak angkat hanya ketika ia telah
dewasa, maka bermula dari ia sedar..semua batasan aurat mesti dijaga
sebagaimana yang di tuntut oleh islam kepada lelaki dan perempuan yang bukan
Mahram.
c) Bapa susuan
tidak boleh menjadi wali kepada anak susuannya.
d) Adapun andaian tertukar bayi ketika
di hospital atau klinik adalah amat jarang berlaku. Dan jika ia benar-benar
tertukar dan di luar pengetahuan ibu bapa. Maka anak pada hemat saya akan
menjadi anak susuan , ia adalah kerana sudah pasti anak itu akan menyusu dengan
si ibu tadi, dan dengan hanya 3 kali kenyang hasil dari penyusuannya, sabitlah
status anak susuan. Manakala hubungan lain yang tidak diketahui, maka adalah
dimaafkan. Sebagaimana hadith : " Diangkat tanggungan dari seseorang
manusia kerana tiga perkara : Tidur sehingga bangun, Bayi sehingga baligh dan
gila sehingga sedar". Maka bab tiada pengetahuan yang shohih dalam hal ini
juga termasuk dalam hal di atas. Dan ia akan kekal demikian sehinggalah
maklumat yang sebenar dapat diketahui
Sekian
Ust Zaharuddin Abd Rahman
30 Jan 07
11 Muharram 1428 H
No comments:
Post a Comment