::Blog ini ditaja oleh::

Assalamualaikum @ Selamat Datang!
Sudah menunaikan kewajipan anda?
Selamat membaca! Jangan lupa tinggalkan komen. :)

***

Adakah anda tahu?
Setiap komen anda akan membantu saya untuk:

1. Tidak syok sendiri.
2. Melakukan penambah baikan.
3. Memberi semangat untuk terus berkarya.

Jadi apa lagi? Berilah sepatah dua kritikan untuk saya terus menulis. (^^,)v

::aku_dia's current status::

04.05.2016

Mencari momentum untuk menulis.

Anda masih boleh membeli Bidadari daripada saya. :)
Boleh pm saya di facebook Hannah Dhaniyah.
Atau hantarkan e-mail ke aku_dia1911[at]yahoo[dot]com ^_^

04 January 2011

Suami Aku Ustaz?! 6

“Tengok cerita apa tu?” Abang Hafiz menyoal bila tengok aku leka menghadap laptop sejak dari setengah jam tadi. Baru ni tergerak nak tanya agaknya.
“Goong.”
Dahi Abang Hafiz dah berkerut. “Apa?”
“Goong...”
Muka dia masih nampak tak faham.
“Goong. Bukannya gong gong bunyi anjing tu!” Aku dah tergelak. “Goong. G.O.O.N.G.” Aku siap tolong ejakan. “Kalau bahasa Inggeris dia orang panggil Princess Hours.”
Abang Hafiz tumpang ketawa. “Lah... cakap ajelah nama English dia. Ni bila abang tanya dia cakap gong je.”
Aku tersengih lepas tu tengok balik skrin laptop. Baru nak fokus balik tengok Shin yang kacak tu, tetiba aku terfikir sesuatu. “Abang tak kisah ke Lisa tengok cerita macam ni?” Manalah tahu ustaz seorang ni tak bagikan?
Abang Hafiz tengok je muka aku. “Kalau abang cakap, Lisa! Jangan tengok cerita tu. Agak-agak Lisa nak ikut tak cakap abang?”
Makin lebar aku tersengih. “Mestilah susah nak ikut!” balasku. Bukannya susah, aku rasa memang tak adanya aku nak ikut terus.
“Hah, dah tu?”
Dahi aku berkerut. “Abang, soalan Lisa tak terjawab lagi tau. Lisa tanya abang kisah ke tak?”
“Mestilah abang kisah.”
“Habis, kenapa abang tak suruh Lisa stop tengok cerita ni?”
Abang Hafiz tersenyum. “Lisa, kalau abang terus paksa Lisa buat benda yang Lisa tak biasa, mesti nanti Lisa terus tak nak kan? Jadi, tengoklah. Tapi jangan tengok bodoh gitu je. Cuba ambil pengajaran dia. Contohnya...” Abang Hafiz tumpang tengok dekat skrin laptop aku.
“Hah! contohnya, kalau dah kahwin tu, janganlah pulak keluar jumpa lelaki lain. Belajar cintakan suami sendiri. Kan lebih bagus?” Aku tengok muka Abang Hafiz dah nak tahan gelak.
“Ceh! Sengajalah tu nak mengenakan orang!” Ke aku je yang terasa sendiri? Itulah, dah ada ustaz dekat rumah, sibuk nak keluar cari Joe dengan Pa’an. Hahaha.
Abang Hafiz menjongketkan bahu. “Betul apa? Lagi satu, bila tengok tu cuba comparekan life diorang dengan kita. Insya Allah iman kita pun boleh bertambah. Lepas tu, bila tengok tu janganlah pulak sampaikan lupa semua benda. Solat kemana, apa ke mana,” sempat dia nasihatkan aku.

Hah, itulah! Siapa suruh tanya soalan macam tu? Aku sambung balik tengok cerita Goong. Tiba-tiba aku teringat ayat Abang Hafiz tadi, belajar cintakan suami sendiri. Aku tersengih. Macam lawak je kalau bercinta dengan ustaz ni. Mesti tak romantik macam Yul kan? Yul tu bagi Chae Kyung gula-gula masa Chae Kyung tengah tension kena belajar adat dekat istana. Sweet je walaupun dia suruh Shin yang bagikan. Tapikan Alisa, bukan ke tadi kau pun dapat gula-gula HACKS dari ustaz ni? Haha!

“Sengih sorang-sorang!” Mati terus senyuman aku bila kena tegur dengan Abang Hafiz.
“Dah siap dah kerja?” Aku tanya bila nampak abang Hafiz dah kemas barang-barang dia.
“Belum. Sambung malam ni. Jom masak! Abang dah lapar. Lisa, malam ni study pulak. Jangan nak leka sangat dengan benda bukan-bukan. Tahun ni awak nak ambil exam...”
“Ok, ok!” Laju aku kemas laptop bila Abang Hafiz dah mula nak bagi pesanan khidmat masyarakat dekat aku.

Cekap Abang Hafiz buat kerja kat dapur. Kalah aku yang perempuan ni. Agaknya dia ni rajin memasak kut. Tak macam aku, malas masuk dapur. Mak dengan ayah selalu makan luar je sebab sampai rumah dah lambat. Aku pulak kalau nak makan, masa lepak dekat luar dengan Joe dan Pa’an tu lah. Kadang tu memang tak berasap dapur rumah. Hujung minggu je mak selalu masak sebab cuti.

“Ah! Mashita!” ujarku lepas suap nasi masuk mulut.
Abang Hafiz pandang aku pelik. “Hah? Siapa Mashitah?”
“Hah?” Aku pulak yang blur.
“Tadi Lisa sebut. Siapa Mashitah?”
Aku dah gelak. Abang Hafiz pandang aku tak puas hati. “Mashita. Bukan Mashitah. Mashita tu maknanya sedap dalam bahasa Korea!”
Abang Hafiz menjuihkan bibir. “Amboi! Baru tengok cerita Korea dah terror dah bahasa dia. Lepas ni Abang nak tengok Lisa betul semua ye dekat soalan tanya makna perkataan tu eh!”
Aku tersengih. Ada saja benda yang dia ni nak kenakan akulah!

Sambil menyuap nasi dengan lauk yang Abang Hafiz masak buat aku rasa lagi baik dia pindah balik rumah umi dia tu. Terjaga sikit makan minum dengan pakaian dia. Eh, tapi kalau bab pakaian dia aku jaga jugak. Rajin aku tolong ‘iron’kan baju dia. Iyalah, dah bila masa aku nak iron baju kurung sekolah aku, dia bagi aku baju kemeja dia dengan baju Melayu dia stok untuk seminggu, takkan aku nak buat bodoh ajekan?

Malam tu pun aku tak pergi mana-mana. Ada jugak Joe mesej aku ajak keluar, tapi aku malas pulak nak cari pasal dengan Ustaz Hafiz ni lagi. Risau je aku dengan dia ni. Isk! Buatnya dia buat benda pelik-pelik dekat sekolah, huru hara hidup aku. Mengelakkan masa terbuang, aku bacalah soalan tahun lepas Pendidikan Islam. Baca tau, baca. Saja nak ambil hati ustaz seorang ni. Masa aku bawak keluar buku teks agama, Abang Hafiz sengih je. Ceh.

Baru tengok soalan nombor satu, aku terus langkau ke muka surat belakang. Bukannya apa, soalan first dia dah tanya makna perkataan. Bab itulah yang den lomah tu. Kalau ustaz depan aku ni, pejam mata dah boleh jawab. Itulah, sibukkan sangat belajar bahasa Korea. Bukannya aku nak hidup kat Korea nun. Aku jeling Abang Hafiz yang tengah isi buku rekod mengajar. Lepas dah habis isi, dia keluarkan pulak kertas handout Tajwid yang dia mintak aku kutip masa dekat kelas tadi.

Abang Hafiz tak menanda terus. Dia menyelak-nyelak bagaikan mencari nama seseorang. Perasaan dah serba tak kena. Alahai... ini yang susah bila duduk serumah dan sebilik dengan ustaz sendiri ni. Kalau ada yang salah mesti aku yang kena dulu. Empat helai kertas dikeluarkan. Dahi Abang Hafiz tiba-tiba berkerut. Terus aku berlakon bagaikan menyelak-nyelak mencari jawapan di dalam buku teks.

“Lisa?”
“Hrm?” aku buat selamba je bila Abang Hafiz panggil aku.
“Kenapa jawapan Lisa sama dengan Afrina, Johan dengan Farhan ni? Hrm?”

Abang Hafiz tengok aku dengan muka tak puas hati. Oh ya! Afrina tu nama Wati yang betul. Dia kata masa kecik-kecik dia selalu menangis kalau orang panggil dia nama Afrina. Bila panggil Wati baru ok. Aku pun tak faham sebenarnya. Agaknya macam dalam cerita Ahmad Albab tu kut.

“Kitorang buat sama-sama. Discuss,”
Abang Hafiz terima je jawapan aku tak banyak soal. “Faham tak?”
Aku angguk.
“Erm... Lisa cakap Lisa lemah bab Tajwid kan?”
Aku sengih je. Lepas tu aku angguk.
“Lepas ni, after Maghrib, Lisa mengaji abang cek. Boleh abang test sekali.”
Aku diam je.
“Lisa?”
“Iyelah. Lagipun Lisa bukannya boleh cakap ‘no’.”
Abang Hafiz sengih. “For your own good, Lisa. Bukannya untuk SPM je...”
“Baiklah ustaz!” Abang Hafiz geleng je tengok perangai aku.

Seketika kemudian handset dalam bilik berbunyi. Laju aku pergi kejar sebelum talian mati tak bersambut. Tengok nama dekat skrin buat aku sengih sampai ke telinga.
“Assalamualaikum. Mak? Sihat?” Aku berbual sambil berjalan keluar bilik.
“Oh... dah makan ubat? Panas ke kat sana?” Abang Hafiz hanya memerhatikan aku dari hujung mata.
“Ah, ada-ada. Dia sihat sangat! Makin sihat. Hahaha!”
Abang Hafiz menggeleng.
“Mak nak cakap dekat dia? Boleh. Sekejap.” Aku menghulurkan telefon dekat Abang Hafiz.
Dalam 5 minit berbual, telefon kembali bertukar tangan kat aku. Aku meletakkan telefon dekat telinga, eh! Ada bunyi lagi!
“Helo, mak?”
Mak memberi nasihat panjang lebar dekat aku. Aku tak tau dah nak buat apa. Kalau tak ada Abang Hafiz, aku buat ‘loudspeaker’ je lepas tu letak atas meja. Penat nak pegang lama-lama macam ni.
“Ok mak. Mak! Doakan orang cepat jumpa jodoh eh! Ok mak. I love you! Kirim salam ayah! Assalamualaikum!” Aku buat tak dengar je mak membebel bila aku cakap part jodoh tu. Marah betul dia. Bila handset aku telak atas meja, aku tergelak. Tapi bila terpandang pulak muka Abang Hafiz yang tiba-tiba serius macam aku buat salah besar, terus aku terdiam. “Kenapa?”
“Cuba belajar jaga hati orang lain sikit,” serius je Abang Hafiz cakap.
Aku dah cuak. “Kenapa?”
“Jodoh awak tu, bukan je cepat. Tapi dah sampai dah pun. Kenapa macam tak redha je ni? Hrm? Lain kali, mintaklah dekat mak doakan jodoh kita ni berkekalan.”
Waaa... aku rasa nak nangis. “Lisa gurau ajelah. Mak pun tahu.”
Abang Hafiz diam je sambil buat kerja dia.
“Abang?” aku panggil. Wah? Tak toleh? Merajuk betul ni!

Aku terus selak balik kertas past year yang tak bersentuh dari tadi. Baru nak ambil pen dalam kotak pensil, mata aku terpandangkan gula-gula Choclairs dekat dalam. Aku tersengih. Ni gula-gula favourite dia ni. Perlahan-lahan gula-gula tu aku tolak dekat dia.

“Sorry...”
Abang Hafiz tengok je aku.
“Sorry ye?”
Dia ambil gula-gula tu tak bercakap. Lepas tu dia terus makan. Amboi! Tak cakap apa main makan je. Ni maafkan ke tidak ni?
“Abang?!” ni yang dah start nak angin ni.
“Maafkan ke tak ni?” geram je aku tanya. Isk! Minta maaf pun gaya macam nak marah. Nasib ustazlah dapat isteri macam ni.
“Iyalah!” malas je Abang Hafiz menjawab. Aku kembali tersenyum.
“Heee.. Thank you! Ni gula-gula favourite abang kan? Tak sangka dah tua pun suka makan gula-gula eh?” aku menyakat.
Abang Hafiz buat selamba. “Ada sejarah gula-gula ni. Mana tahu abang suka?”
“Selalu nampak ada dekat kereta.” Bila dah nak habis je, mesti bertambah gula-gula ni.
“Nak tahu kenapa abang suka?”
Aku dah malas nak melayan. “Sebab abang sukalah. Takkan tu pun nak ada sebab specific.”

Aku bukak bahagian Sirah. Kalau periksa suka sangat keluar tulis biodata. Nasib baik 2 tahun punya silibus. Kalau dari form 1, lagi harulah aku nak mengingat. Kalau biodata aku kan senang? Bila tengok aku tak berminat, Abang Hafiz terdiam. Kemudian dia sambung balik buat kerja dia yang terhenti tadi sebab kena kacau dengan aku.

“Lisa.”
Aku angkat muka.
“Thank you!”
“Untuk apa?”
“Gula-gula ni?” dia tersenyum.
Aku balas senyuman dia. “Tak payah nak say ‘thank you’ pun tak apa...” balasku berahsia.
“Kenapa?” Abang Hafiz dah buat muka pelik.
“Sebab gula-gula tu abang punya. Lisa curi dalam kereta abang. Bawak pergi kelas. Hahaha!” Aku dah ketawa. Redha ajelah ye ustaz!

7 comments:

Anonymous said...

sukeeeeeeeeeeeeeeee sngt

IVORYGINGER said...

lisa ni bnyk main2 la. cian ustaz dpt bini lagu ni. ahaks... ;D

lg 1 lisa ni xalert lgsg psl ustaz, rsnya choclairs ada sejarah ngan lisa. apa doh lisa ptg mood abg hafiz nk ceta. huh... xdpty nk tau story dsbliknya. ;(... he...
sambungggg lggggggg.... ;D

aqilah said...

bestnya!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
suka sangat!!!!!!!!!!!nak lagi!!!!!!!

sAkEeNa said...

sukeeeeee...gilerrrr...best2..haha..kesian ustaz hafiz..

Anonymous said...

bestlah cita ni saya suka sangat2 xsabar dah nak tunggu n3 baru nak tau ending dia cpt smbung ya klau blh 2 atau 3 episode sekali ya thks

Anonymous said...

knp episod 16 xblh bkk?

loli said...

sweet sngt cter nie...xleh byng dh ad husbnd wk2 umo 17....comel la lisa ni...mashita