::Blog ini ditaja oleh::

Assalamualaikum @ Selamat Datang!
Sudah menunaikan kewajipan anda?
Selamat membaca! Jangan lupa tinggalkan komen. :)

***

Adakah anda tahu?
Setiap komen anda akan membantu saya untuk:

1. Tidak syok sendiri.
2. Melakukan penambah baikan.
3. Memberi semangat untuk terus berkarya.

Jadi apa lagi? Berilah sepatah dua kritikan untuk saya terus menulis. (^^,)v

::aku_dia's current status::

04.05.2016

Mencari momentum untuk menulis.

Anda masih boleh membeli Bidadari daripada saya. :)
Boleh pm saya di facebook Hannah Dhaniyah.
Atau hantarkan e-mail ke aku_dia1911[at]yahoo[dot]com ^_^

23 January 2011

Suami Aku Ustaz?! 15

Belum sempat kedua-dua belah kaki jejak ke tanah, Abang Hafiz dah ada dekat sebelah aku dengan payung ditangan. Aku keluar daripada kereta tanpa mengeluarkan sepatah kata. Baru hendak mula berjalan, aku terasa nak tersungkur bila kaki kiri tak boleh langsung nak tampung berat badan. Laju aku berpaut dekat Abang Hafiz. Tak lama lepas tu, aku terasa ada tangan dekat pinggang. Spontan terasa darah menyerbu dekat muka. Cis! Ambil kesempatan betul! Sebaik sahaja aku mengangkat muka, mata aku bertentangan dengan mata Joe. Aku rasa dada aku dah berdebar menggila. Ya Allah, permudahkanlah urusan aku, ya Allah.

“Tak sangka ya, ustaz boleh duduk berdua, serumah dengan adik sepupu,” sinis Cikgu Liana bersuara.
Aku pandang Abang Hafiz yang statik berdiri sebelah aku. Dia tersenyum.
“Jemput masuk dulu, cikgu?” tenang Abang Hafiz bersuara.
Aku dah mula rasa tak sedap hati. Ini kalau ajak masuk, memang satu je penyelesaian dia.
“Tak perlulah, ustaz. Saya tak nak bersubahat dengan orang-orang yang macam ni. Lagi-lagi dengan ustaz yang sepatutnya lebih tinggi ilmu agama daripada saya. Bukan begitu Ustaz Hafiz?”
Aku dapat rasa part ustaz tu, punyalah Cikgu Liana tekan gila. Aku boleh dengar Abang Hafiz beristighfar perlahan dekat sebelah aku.
“Masuk dulu, cikgu. Kita berbual. Saya tak nak nanti makin banyak salah faham.”
Aiyaark! Nak menghuraikan salah faham ke ustaz? Aku dah rasa tak tentu arah. Rasa nak je terus masuk rumah, kunci pintu. Tidur dan bangun balik esok pagi macam tak pernah ada apa-apa yang berlaku petang ni. Alahai... Kenapalah boleh pulak aku terjatuh motor tadi? Kalau tak, tak adalah aku kena berdepan dengan semua ni.
Cikgu Liana terdiam. Abang Hafiz membantu aku berjalan sehingga ke dalam rumah. Tapi masa dekat garaj, aku tengok Joe pandang aku macam nak makan.
“Masuk dulu, Johan.” Abang Hafiz mengarah.

Akhirnya, Cikgu Liana dengan Joe melangkah jugak masuk ke dalam rumah ni. Aku berjalan terhincut-hincut menuju ke sofa. Baru nak duduk dekat sofa single, Abang Hafiz dah tarik tangan aku suruh duduk dekat sebelah dia. Abang Hafiz kemudian bangun dan duduk dekat atas lantai, berdepan dengan aku. Kaki kiri aku dia pegang. Dia gosok-gosok sikit lepas tu dia pusing macam mana entah sampai keluar bunyi.
“Aww!” Nak menangis aku dibuatnya. Janganlah patah pulak! Aku cuba goyang-goyangkan kaki. Eh! Dah tak sakit sangatlah!
“Terkehel ni.” Abang Hafiz bangun. Sempat dia gosok kepala aku. Sebelum kembali duduk dekat tempat dia tadi. Hish dia ini lah...
Cikgu Liana dengan Joe masing-masing mengambil tempat. Aku dapat rasa mata Joe tajam je pandang aku dengan Abang Hafiz. Aku dah tak mampu nak mengangkat muka untuk pandang Joe. Rasa serba salah pun ada sebab tak pernah langsung beritahu dekat sesiapa hatta kawan baik aku pasal aku dengan Abang Hafiz.
“Macam mana boleh terjatuh?” Abang Hafiz bertanya. Dia membelek-belek pulak siku aku yang luka sedikit. Ni nasib baik aku pakai dua lapis baju tadi. Baju hujan dengan baju kurung sekolah. Jadi, lukanya tak adalah teruk mana aku rasa.
“Jalan licin.” Itu je jawapan yang keluar daripada mulut aku.
“Demam lagi ke?” Tangan dia dah melekap pula ke dahi dan tengkuk. Aku menggeleng. Dalam hati dah rasa serba salah bila Abang Hafiz terlebih ‘caring’. Terus aku berdehem bila terperasankan muka Cikgu Liana dah berkerut semacam. Ustaz, ada oranglah dekat depan! Lagi mahu tunjuk baik. Isk!
“Minta maaflah, Cikgu Liana. Pagi tadi Alisa demam. Risau juga saya kalau demam dia tak kebah lagi,” kata Abang Hafiz. Agaknya baru teringat ada orang tengah tunggu dekat depan ni.
“Tak kisahlah apa pun, ustaz. Saya rasa lagi bagus ustaz terangkan apa yang ustaz kata saya salah faham tadi. Saya pun tak boleh nak lama-lama dekat sini.” Gaya Cikgu Liana sedikit memaksa.
Abang Hafiz mengangguk faham.

“Beginilah. Saya tahu, cikgu banyak fikir yang bukan-bukan tentang saya. Dan saya juga tahu cara layanan saya pada Alisa boleh mengundang banyak fitnah.”
Aku dah mula tak senang duduk.
“Jadi sebelum apa-apa perkara yang saya tak nak terjadi, sebab itulah saya minta cikgu dengan Johan masuk dulu.”
Kami bertiga diam mendengar Abang Hafiz bersuara.
“Saya sayang Alisa. Mungkin sebab tu layanan saya pada dia lain sikit.”
Muka aku panas. Mata sempat memandang Joe dengan kening yang terangkat bila mendengarkan ayat penyata yang keluar daripada mulut Abang Hafiz.
“Saya sayang Alisa lebih daripada seorang adik sepupu. Saya tahu perasaan sayang tu tak bermakna saya boleh buat yang bukan-bukan. Tapi memandangkan Alisa isteri saya, saya rasa benda tu tak salah.”
Aku dah menelan air liur. Waahh! Aku rasa nak jadi halimunan je sekarang. Fokus aku hanya pada Joe. Cikgu Liana aku dah tak hiraukan. Yang aku nampak muka Joe berubah terus. Aku tahu dia terkejut. Macam mana penerimaan dia agaknya ya?
“Saya... tak salah dengar kan?” Teragak-agak Cikgu Liana bersuara.
Abang Hafiz menggeleng. “Tak... Cikgu tak salah dengar. Kami dah menikah. Sebelum mak dengan ayah mentua saya ke Mekah.”
Cikgu Liana terdiam. Tiba-tiba aku macam terdengar bunyi hati terhempas pecah berderai. Oh Cikgu Liana, maafkan saya!
Abang Hafiz menyambung lagi. “Kat sekolah hanya ada dua orang yang tahu hal ini. Pengetua dengan guru kelas Alisa, Cikgu Kamariah. Sengaja saya rahsiakan perkara ni. Saya tak nak Alisa terbeban dengan hal-hal macam ni sebelum masanya. Saya harap cikgu faham.”
Kali ni aku pulak yang terpinga-pinga. Pengetua dengan Cikgu Kamariah tahu? Aku ingat tak ada sesiapa yang tahu!
“Macam mana ustaz dengan Alisa boleh terkahwin?” Akhirnya Cikgu Liana menyoal bila sejak tadi hanya Abang Hafiz yang bercerita.
“Bukan ter, cikgu. Ada orang fikir bukan-bukan bila dengar perkataan ter dekat situ.”
Abang Hafiz memandang aku. Aku buat selamba. Perlu ke nak beritahu semua orang mak dengan ayah suruh dia jaga aku? Sangat tak logik ya disitu.
“Hrm... Panjang ceritanya.” Abang Hafiz mengambil langkah mudah. “Insya Allah, nanti kami akan jemput semua ke majlis kami. Jadi buat masa sekarang biarlah orang tak tahu dulu.” Topik bertukar.
Kini masing-masing terdiam. Tak lama lepas tu Joe memberi signal ke arah Cikgu Liana. Ingin meminta diri bila mengingatkan motor dia masih di tepi jalan tadi, tak berkunci. Cikgu Liana turut bangun.
“Joe!” Lepas bersalam dengan Cikgu Liana, aku memanggil Joe.
Joe buat tak dengar. Aku dah mula rasa tak sedap hati.
“Saya balik dulu, ustaz!” Joe bersalam dengan Abang Hafiz.
Abang Hafiz mengangguk. “Terima kasih, Johan sebab tolong Alisa.”
Aku tengok Joe senyum nak tak nak. Lepas tu dia terus keluar. Ah sudah! Dia... terasa yang amat ke?

***

“Mana datang huruf ‘wau’ dekat situ, Lisa?”
Aku terhenti membaca Al-Quran. Sebenarnya fikiran aku dah melayang memikirkan Joe yang langsung tak angkat call dan balas mesej aku tadi. Sampai huruf yang tak sepatutnya ada pun aku tertambah.
“Ulang sekali lagi.”
Aku menggeleng bila Abang Hafiz menyuruh. “Kita stop dekat sini, boleh?”
Tak tunggu pun jawapan Abang Hafiz, aku dah menutup Al-Quran. Doa dibaca sebelum Al-Quran aku ambil dan aku letakkan ke rak.
“Kenapa ni? Dua tiga hari Lisa baca dah ok, kenapa hari ni berterabur balik?” Abang Hafiz menegur bila dia dah berdiri dekat sebelah aku.
Aku hanya menggeleng tanpa memberi jawapan. Takkan nak cakap, Lisa sibuk fikirkan pasal Johan masa tengah mengaji? Sungguh tak senonoh sekali buat perangai macam tu.
“Lisa risau ya sebab hal siang tadi?” duga Abang Hafiz.
“Nak risaukan apa? Tak ada apa nak dirisaukan.” Elok lepas lipat telekung, aku terus melangkah keluar bilik dengan kaki yang baru nak ok. Tak ada apa nak dirisaukan, Alisa? Menipulah tu. Walhal sekarang ni aku tengah risau fikirkan Joe.
Lepas makan, seperti biasa aku menyiapkan kerja sekolah. Abang Hafiz pun temankan aku. Tapi dia buat kerja dialah. Sekarang ni tengah sibuk sediakan soalan untuk test nanti. Nasib baiklah dia buat soalan budak tingkatan 3. Kalau untuk batch aku, memang aku dah curi-curi tengok soalan tu.
“Lisa?”
Aku tersentak. Mata yang tadi leka melihat tangan Abang Hafiz menulis, kembali memandang buku teks Matematik Tambahan di tangan. Soalan yang separuh jalan dibaca aku baca sekali lagi.
“Lisa, kenapa ni?”
“Kenapa apanya?” Bosan pulak aku rasa bila dua tiga kali kena tanya soalan yang sama sejak dari dalam bilik tadi.
“You look depressed.Why?”
Aku mengetap bibir. Terasa sabar aku dah nak menghilang. “Lisa ok...”
“No, you’re not!”
Aku angkat muka. “Bila Lisa cakap Lisa ok, maknanya Lisa oklah!” marahku.
Bila dah berkali-kali kena soal dengan soalan yang sama, siapa boleh tahan? Buku aku tutup. Lepas tu terus aku masuk bilik walaupun jam baru pukul 9.30 malam. Aku dah cukup risau bila mengingatkan Joe. Ini kena soal bertalu-talu pulak dengan ustaz ni. Argh! Tensionnya aku dengan ustaz ni!

22 comments:

umi kalsom said...

Argh!!!!
aku pula tension dgn lisa ni...
alahai lisa... suami punya sayang pd dia. Dia pla boleh sibuk fikirkan joe.
Lisa, tolong buka mata luas2 dan pandang Abang Hafiz sorang!

writer. just love this. :)

Anonymous said...

eeee... nape ler lisa ni risau sgt ngan joe tu... laki sndiri x nak amik tau perasaanyer....eee geram la ngan lisa ni.... bila la lisa nak start care kan ustaz ni.....

ياسمين said...

best2..nk lg...
lisa tlgla bukak aty 2 ckit..

hani said...

alahai lisa...jgn lah fikirkan joe tu buat apa....siankan ustaz hafiz, jgn lah layan begitu, dosa tau...!!! nak lagi...!!!!

Anonymous said...

Best3...;p

yayass said...

haaaaa~
suke2.
copek sikit yer.
ta sabo.

aqilah said...

tak baik tau Lisa......dok fikir pasal Joe lak. Rasanya Lisa perlu beritahu Ustaz......mmg Lisa takdak hati dgn Joe, tapi sbb dah lama berkawan, buat Lisaq rasa bersalah dan risau........ am i right?????
yg pasti, bezzzzzzzzzzzzzzzzzzz

mama_ariana09 said...

dia risaukan joe bkan sbb dia suka joe,,tp dia ptt bg tau ustaz,,hehehe,,cpt smbung yer

Dr.LoVe said...

akhirnya terbongkar jua rahsia lisa...sekurang2nya ke arah kebaikan kan...

Anonymous said...

gentleman abis r ustaz afiz, luah perasaan yer depan cikgu liana n johan. ti yg johan lg berapi. yg tersepit lisa.
actually lisa bukan sayang johan, tp yer serba salah sbb rahsiakan hal ni jer. lisa sayang uztaz apis cuma x tau nak tunjukkan camner. budak2....hihi...
pe2 pun best!

Anor said...

betul tu lisa cuma rasa
bersalah je dgn joe sebab
dia rahsiakan yg dia dh
kawin...cepatlah sambung ye...

sAkEeNa said...

yahhhh!!!rasan tendang pintu je ni..apsl lisa tu sibuk fkir sal joe aje???hish!!!best2..smbung2..

nurulain said...

salam...cerita yg teramat

menarik...sgt bgs n x bosan...
at penulis tahniah!!!! tlng smbng en3
secpt mngkn...sy x sbr nk tau...

hope cter nyer akn ad penyudah yg baik n blh diingat... tolong smbng yer...

Anonymous said...

dah 3 kali ulang baca bab ni. mcm x leh tgu dh e nx post, klu dpt baca n3 yg dibukukan trus lg best!

anna_naquiah said...

haha..best gle
cpat smbg ea..

Anonymous said...

hiii...sy suke sangat cite ni...criter ni mmg sgt menarik..tp, dr kabar2 yg saya dgr crite ni mempunyai persamaaan dgn jalan criter korea my little bride...jd sy ingin bertye kpd saudari adakah criter ini 'suami aku ustaz' adalah adaptasi dr cerita korea my little bride? walau apa pon, sy pasti akan terus mengikuti cerita saudari"suami aku ustaz"...tq

Anonymous said...

sgt suke cite nihh...cpt smbung eaa..can't waitt....

Anonymous said...

bile nk smbung.xsbr dah nk tau cite ni

Anonymous said...

cpt lh continue.. x sbr2 ney..

fatinsafi said...

penantian 1 penyeksaan...xsbr tgu smbungn...

deemsdesabakti.com said...

suspen!suspen! cepat le sambung .xsbo dah nak tau next scene.

ana uhibbuka said...

xsabar nak baca sambungan nye........