::Blog ini ditaja oleh::

Assalamualaikum @ Selamat Datang!
Sudah menunaikan kewajipan anda?
Selamat membaca! Jangan lupa tinggalkan komen. :)

***

Adakah anda tahu?
Setiap komen anda akan membantu saya untuk:

1. Tidak syok sendiri.
2. Melakukan penambah baikan.
3. Memberi semangat untuk terus berkarya.

Jadi apa lagi? Berilah sepatah dua kritikan untuk saya terus menulis. (^^,)v

::aku_dia's current status::

04.05.2016

Mencari momentum untuk menulis.

Anda masih boleh membeli Bidadari daripada saya. :)
Boleh pm saya di facebook Hannah Dhaniyah.
Atau hantarkan e-mail ke aku_dia1911[at]yahoo[dot]com ^_^

08 January 2011

Suami Aku Ustaz?! 9

Abang Hafiz bangkit untuk mengambil Al-Quran di rak. Aku duduk je diam tengok dia ambil. Walhal dalam hati punyalah meronta-ronta menolak. Argh! Sungguh aku tak ada jiwa nak membaca depan dia inilah. Ok, itu satu hal. Satu lagi, aku sebenarnya tak nak baca dekat rumah Umi ni. Seganlah kalau Umi dengan Walid dengar aku mengaji. Mesti banyak salah. Amboi, Alisa? Depan orang tahu malu. Depan Allah tak rasa malu pulak mengaji langgar je semua hukum? Wah... tak sangka aku dah pandai menasihatkan diri sendiri. Ni mesti sebab banyak sangat duduk dengan ustaz ni.

Aku ni, bukannya tak pernah mengaji langsung. Selalu je. Kadang tu lepas solat maghrib, aku bacalah sehelai muka surat sehari walaupun tak faham langsung. Sebab orang kata mengaji ni membersihkan hati kita. Tapi itu aku mengaji sendirian berhad. Ini dengan ustaz pulak ni... malunya! Dulu masa kecik-kecik memanglah mak ayah hantar pergi kelas mengaji dekat rumah Ustaz Awang. Lepas dah khatam, tak adalah aku pergi lagi.

Lepas baca Al-Fatihah, Abang Hafiz suruh aku mulakan balik daripada surah Al-Baqarah. Aku dah merungut-rungut. Kat rumah aku mengaji dah nak masuk surah Ad-Dukhan dah! 10 ayat pertama aku baca tanpa masalah. Ayat ke sebelas, fokus aku hilang.
“Lisa, panjang dekat situ kan? Mad Wajib tu.”
Aku mengeluh.
“Ulang balik dari awal ayat.”
Dan aku pun menurut.
“Jangan baca laju sangat. Kan ada dengung dekat situ.”
Aku terdiam sekejap. Kemudian kembali menyambung bacaan. Kalau 10 ayat pertama tadi elok je, kali ni aku baca tersangkut-sangkut. Apa tidaknya, kena tegur je memanjang. Dahi aku dah berkerut-kerut. Geramnya! Tapi tak tahu pada siapa. Pada diri sendiri? Atau pada Abang Hafiz yang banyak sangat menegur? Argh! Aku pandang Abang Hafiz dari hujung mata. Tak puas hati? Tak boleh! Sebab apa yang dia ajar benda betul.
“Lisa,” Abang Hafiz memanggil. Aku mendongak dengan muka tak puas hati.
“Sakit perut ke?” Dia tanya bila nampak muka aku berkerut-kerut.
Aku dah tak tahu nak rasa gelak ke nak menangis dekat sini. Yang pasti geram tadi tak hilang lagi. Isk! Lisa tak sakit perutlah! Sakit hati je!
Aku menggeleng.
“Kalau macam tu, teruskan. Dapat habiskan satu muka ini pun dah ok.” Dia memujuk.
Aku diam je. Mata kembali melihat Al-Quran yang terbuka. Bacaan diteruskan. Baru tiga suku muka surat, aku menutup Al-Quran. Bila kesekian kalinya kena tegur.
“Sadaqallahul 'Azim.”
Abang Hafiz terkejut tengok aku bangun dengan Al-Quran kat tangan. Bukan nak berkurang ajar. Tapi, aku dah tak dapat nak tahan perasaan. Daripada elok aku rasa nak mengaji, nanti ada yang aku menyampah terus baca bila kena tegur selalu. Dia tengok je aku lipat telekung lepas letak Al-Quran tadi lepas tu barulah Abang Hafiz bangun.

“Sorry.” Aku mintak maaf bila Abang Hafiz berdiri dekat sebelah untuk sidai sejadah.
Dia tengok aku. Muka dia tak beriak.
“Lisa tak boleh nak baca lagi tadi. Tiba-tiba rasa menyampah.” Aku meluahkan apa yang aku rasa. “Geram pun ada sebab banyak sangat kena tegur.” Aku menambah.
Abang Hafiz senyum je dengar aku merungut. Aik? Dia ni tak marah ke aku cakap macam ni?
“Mula-mula Lisa. Memanglah banyak salah. Sekurang-kurangnya Lisa ada usaha jugak nak belajar kan?” lembut dia dia bersuara.
“Lisa, orang yang belajar mengaji ni beruntung tau?”
Aku tengok dia. “Tak faham?”
Abang Hafiz pandang aku depan-depan. Tangan dia pegang kepala aku.
“Orang yang mengaji biasa, dia dapat 1 pahala je. Pahala membaca Al-Quran. Itupun kalau bacaan dia bertartil.”
Kening aku bertaut.
“Kalau orang yang belajar mengaji ni pulak, dapat 2 pahala. Pahala membaca dan pahala belajar. Kan untung tu?” Dia tersenyum lagi.

Aku menghela nafas perlahan. Sejuk sikit rasa bila kena pujuk. Ah! Pandai ustaz ni ambil hati ya? Baru aku nak melangkah keluar bilik, tiba-tiba Abang Hafiz memanggil lagi.
“Apa dia?” aku buat muka bosan.
“Apa ni buat muka bila abang panggil?” wajahnya mencuka.
“Yelah... sorry.... Ada apa?”
Muka Abang Hafiz kembali normal. “Lisa, nanti bila Abang Ipin sampai, jangan lupa pakai tudung. Ok?” Abang Hafiz mengarah lembut.
Aku menggaru kepala. “Alaahhh.. selama ni Lisa tak pernah pakai pun kalau dengan sedara-mara ni.”
Abang Hafiz menggeleng. “Sedara bukan adik-beradik.” Dia menegaskan. “Kalau sebelum ni tak pernah, lepas ni pakai. Ok?”
“Lecehlah pakai tudung dekat dalam rumah. Lagipun, Abang Ipin seorang je pun. Tak boleh ke kalau tak pakai?”
Abang Hafiz tengok aku macam nak makan. “Ada je alasan dia ni lah.” Penat agaknya nak melayan aku. Itulah, tadi dia cakap elok-elok nak membantah.
“Jangan tanya abang, Lisa. Susah sangat, tanya Allah. If yes, then do it. If no, then follow it. Faham?” soalnya sambil mengangkat kening.
Hah, ambik kau Lisa! Sekali dia balas, terus tak terjawap dibuatnya! “Iyalah... iyalah!”
Abang Hafiz sengih. “Good girl!”
“Abang?”
Abang Hafiz menoleh.
“Depan abang nak kena pakai jugak ke?” saja aku nak menyakat.
Abang Hafiz tengok aku geram. Tak payah tunggu dia bukak mulut, aku dah lari keluar bilik. Nanti entah apa pulak yang dia bebelkan dekat aku.

***

“Eh! Lisa?” tegur Kak Suraya lepas dia masuk rumah.
Aku hanya tersengih kemudian bersalam dengan dia.
“Eh? Siapa ni?” Abang Ipin pulak yang bertanya. Bila aku mendongak, dia menepuk dahi dia.
“Lah... pengantin baru! Abang ingatkan siapalah tadi.”Dia mengusik.
Muka aku panas. Ceh! Pengantin baru apanya.
“Ni ha Lisa, ada lemang sikit. Tadi singgah Alor Gajah beli. Lisa tolong bawak masuk boleh?” Abang Ipin menghulurkan beg plastik kepada ku dengan lemang yang dibalut dengan kertas. Wah! Dah macam beraya je dah! Walhal Aidiladha lagi 2 hari.
Tanpa banyak soal aku menyambut. Kemudian, aku ke dapur. Rendang pedas daging aku salin ke dalam mangkuk. Lepas tu, lemang pulak aku keluarkan daripada balutan surat khabar. Elok aku tengah nak cari orang tolong belahkan lemang ni, Abang Hafiz masuk ke dapur.
“Need help?” dia bertanya.
Aku tersengih jahat. “Yup!” Parang aku ambil di belakang almari lepas aku hulur dekat dia.
Dia tayang muka terkejut. “Eh? Lisa nak bunuh abang ke?”
Aku blur kejap. Lepas tu tengok parang yang aku pegang. Sejahat-jahat aku ni, tak adalah sampai nak bunuh orang! Lagipun aku bagi dengan cara elok ni kan? Isk dia nilah!
“Mana ada. Daripada bunuh abang, baik bunuh nyamuk.” Lepas tu aku gelak. Dari mana pulak datangnya nyamuk ni.
Abang Hafiz sengih. “Sayang jugak Lisa dekat abang eh? Habis tu yang tiba-tiba hulur parang ni kenapa?”
Muka aku panas. “Bluek!” aku jelirkan lidah. “Perasan je orang sayang dia. Ni, Abang Ipin beli lemang. Dah abang masuk dapur, abang tolong bukakkan lah eh?”
Abang Hafiz tengok je parang yang aku hulur.
“Tak nak.”
Aku pulak yang terpinga-pinga dengar jawapan dia. “Apahal pulak?”
“Sebab Lisa cakap abang je yang perasan Lisa sayang?”
Aku gelak.
“Sengallah dia ni. Baik belah cepat. Kalau Umi tanya Lisa tak nak bertanggungjawab.” Terus aku keluar dapur. Dapat dia tanya soalan pelik-pelik, mana aku nak korek jawapan?

***

“Best tak kahwin Lisa?”
Tersedak rendang aku bila dengar soalan Kak Suraya. Sudahlah pedas rendangnya. Rendang orang nogori! Nasib baik Abang Hafiz tolong hulurkan air suam.
“Ada tanya soalan macam tu, Kak Su ni pun.”
Abang Hafiz tolong backup. Aku tersenyum pada dia yang duduk dekat sebelah. Thank you my ustaz!
Kak Suraya tergelak. “Manalah sangka dia nak tersedak.”
“Lepas ni Lisa nak sambung mana?” tanya Abang Ipin.
Aku diam sekejap. Berfikir. “Hrm... Cita-cita tu nak apply scholar MARA. Lepas tu terbanglah pergi mana-mana. Boleh jalan tempat orang.” Wah! Cita-cita... tinggi melangit!
“Nak ambil kos apa?” tanya engineer tu lagi.
“Mula ingat nak ambil Medic. Tapi bila fikir-fikir balik, macam tak layak je nak jadi doktor. Ada mati pesakit dibuatnya.”
Abang Ipin tergelak.
“Jadi ingat nak ambil engineeringlah. Boleh jadi engineer macam abang!” aku mengangkat kening pada dia.
“Oh! Bagus jugak tu. Mana tahu dapat KMS ke. Sekali akak yang ajar Lisa nanti.”
*KMS-Kolej Mara Seremban.
Laju aku menggeleng. “Taknaklah. Akak dengan adik nanti dua-dua jadi cikgu Lisa nanti.”
Kak Suraya tergelak je dengar jawapan aku. Bercakap pasal belajar, tiba-tiba aku teringat dekat ustaz dekat sebelah.
“Abang kisah ke kalau Lisa study abroad?” Tiba-tiba terasa ingin bertanya.
“Eh? Pandai mintak izin suami rupanya ye?” sempat dia mengenakan aku.
Aku mengetap gigi. Dia ni lah... teringat kes aku keluar tak ada izin dialah tu.
“Depends pada keadaan. Tapi ada syaratnya...”
Aku tunggu kata-kata dia yang bakal keluar.
“A1 for my subject. Tak nak B macam masa PMR.”
Semua dekat meja makan gelakkan aku. Kureng betul! Dah memang-memang kalau nak ke luar negara kena A1 untuk Agama Islam. Itu ustaz aku cakap masa kat kelaslah. Tapi siapa lagi ustaz aku kalau bukan dia!

---------
tq! ;)

10 comments:

Anonymous said...

best3333

cactaceous opuntia said...

haha...ade2 je

IVORYGINGER said...

sambung lg. best ni.
but bila la lisa nl lovey dowey ngan abg ustaz. asyik nmpk abg ustaz ja sayang lisa lebih. mana aci. :D

Anonymous said...

bezzzzzz..... lisa ni mcm x dek prasaan lgsung la kat ustaz ni... sian ustaz.... bile la lisa nak bkak hatinyer kat ustaz yek..... cpt n3 yek....

hani said...

best...sngt2, senyum memanjang bila baca citer nie, nak lg

sAkEeNa said...

rasa macm kat awan baca cite nih..!!!!

aqilah said...

bezzzzzzzzzzzznya!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
nak lagi!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

aqilah said...

lisa dah sayang dah kat abg hafiz....cuma malu nak confess!!!!

umi kalsom said...

best2!!! sambung lg... :)

n.haliban said...

alamak....encik ustaz bagi?