::Blog ini ditaja oleh::

Assalamualaikum @ Selamat Datang!
Sudah menunaikan kewajipan anda?
Selamat membaca! Jangan lupa tinggalkan komen. :)

***

Adakah anda tahu?
Setiap komen anda akan membantu saya untuk:

1. Tidak syok sendiri.
2. Melakukan penambah baikan.
3. Memberi semangat untuk terus berkarya.

Jadi apa lagi? Berilah sepatah dua kritikan untuk saya terus menulis. (^^,)v

::aku_dia's current status::

04.05.2016

Mencari momentum untuk menulis.

Anda masih boleh membeli Bidadari daripada saya. :)
Boleh pm saya di facebook Hannah Dhaniyah.
Atau hantarkan e-mail ke aku_dia1911[at]yahoo[dot]com ^_^

04 January 2012

Cerpen: Mencintaiku seadanya... part 7

07***
“You nak pergi mana?” Pelik benar Alex memandang aku sampai tak berkelip.
Aku mengerutkan dahi. Eh? Bukan ke dia yang ajak keluar untuk cari jam untuk ganti jam dia yang rosak?
“Lah? You yang ajak I keluar kan. Pergi mana lagi?”
Alex tersenyum. “Well, I tahulah. But why so sudden?”
Aku menahan bibir daripada tersenyum. Faham dengan maksud Alex. Kalau Hannah sendiri terkejut, apatah lagi Alex.

“Bila I rasa I lagi cantik pakai selendang macam ni. Lagipun, you jugak yang cakap I lagi cantik kalau pakai, kan?”
Alex ketawa ceria. Bibirnya masih tidak henti-henti tersenyum sepanjang perjalanan kami ke shopping complex.
“Disebabkan you dah buat surprise untuk I hari ni, jadi I pun ada benda nak beritahu pada you...”
Aku menunggu Alex meneruskan kata-katanya.
“You ambil my wallet,” arahnya.
Aku menurut. Wallet yang Alex letakkan di sebelah handbreak aku capai.
“You nak suruh buat apa? You ada letak our picture ke dalam wallet you ke? Nak suruh I tengok?” usikku.
Alex ketawa. “No.. Why should I?”
Aku mencebik. Geram mendengarkan usikannya. Mestilah dia sepatutnya letak. Kata aku ni girlfriend dia.
“Surprise I lagi bermakna daripada gambar kita, tahu?” katanya apabila aku tidak bersuara.
“Iyalah... iyalah. But what is it?” soalku lagi. Bukan menjadi kebiasaan aku membuka beg duit orang lain walaupun sudah berada dipegangan kecuali disuruh.
            “You bukaklah. Cuba tengok ada apa dekat situ...”
Wallet kulit berwarna coklat itu aku buka. Ada apa? Yang ada hanyalah beberapa keping not 50, lesen memandu, kad ATM dan IC. Eh sekejap!
“Alex? Since when?” soalku sedikit gugup. Terkejut apabila melihatkan kad bewarna biru itu tertulis sesuatu. Sesuatu yang membuktikan dia merupakan hamba Allah. Air mata mula bertakung serta merta. Aku tergelak perlahan.
“Since I masuk sini, Maria. I sengaja tak beritahu you...”
Aku menggeleng perlahan. Ya Allah, lelaki sebelah aku ni rupa-rupanya seorang muslim!
“Lelaki yang selalu you kutuk, Syed Farhan itulah yang jadi rujukan I kalau I nak tahu apa-apa. Ustaz Junaidi lah yang mengislamkan I kalau you nak tahu...”
Aku tertunduk. Sebaknya rasa bila dapat tahu kisah Alex. Entah kenapa, aku pula yang terasa sayu. Bukanlah sayu yang sedih atas keislaman dia. Tetapi sebak dan terharu dengan kisah dia.
“Alhamdulillah... good for you, Alex. Somehow, I pula yang rasa tak sesuai dengan you. I pun boleh dikatakan ‘baru masuk Islam’ jugak sebenarnya.”
Alex tersenyum.
“It’s alright, dear. We will complete each other,” dia meyakinkan. Aku turut sama tersenyum. Mengharapkan kata-katanya menjadi kenyataan.
“But why you didn’t change your name, eh?” kataku merujuk kepada namanya yang tertulis di atas IC. Alexander Chua.
“I tanya juga Ustaz Junaidi. Boleh ke kalau I tak tukar nama. Then he said, it is ok selagi nama tu tak bagi makna yang buruk. Plus, in arabic pun, my name is Iskandar. So, tak adalah beza sangat. Cuma, kalau Alexander tu, bunyi English lah sikit. Macam you...” usiknya.
Aku mengetap bibir. Geram bila dia mengungkit perihal nama aku. Isk! Sabar ajelah!
***
“Please, ma. I beg you...” perlahan suara Alex berbual di telefon.
“I believe, she will change one day. Alex pun not that perfect, ma...” kata Alex lagi. Kepalanya digelengkan perlahan. Seolah-olah tak bersetuju dengan kata-kata mamanya.
Aku mengeluh lagi. Tadi, Alex meminta diri untuk menjauh sekejap sementara aku  mencari pencuci muka, sabun badan, sabun basuh untuk stok di hostel. Sehingga selesai membuat pembayaran pun, Alex masih belum habis berbual ditelefon. Aku pula, sengaja mengambil peluang mencuri dengar apa yang dia bualkan. Tak sangka rupa-rupanya Alex berbual dengan mamanya. Patutlah dia menjauhkan diri walaupun sebelum ni, dia tak pernah kisah mengangkat telefon di hadapan aku.
“Do you want to know something? She just started wearing scarf today...” puji Alex sedikit bangga.
“Ma... although she did it for me, it shows that she can change, ma.. Just give her support. Even I myself is not that good for Ai Ling.”
Aku mengerutkan dahi. Ai Ling? Ai Ling mana pula ni?
“No, ma. I love her. It is all about my happiness. Please ma, don’t force me to leave her. Ma... of course I love you more than her. But it doesn’t mean that I need to sacrifice my happiness, ma. Tell them, I love someone else. Ai Ling is not mean to be with me...”
Ai Ling lagi? Ai Ling is not mean to be with him? Apa yang Alex maksudkan? Ada apa-apa lagi ke yang aku tak tahu, yang Alex rahsiakan? Perasaan aku meronta-ronta ingin tahu. Siapa Ai Ling sebenarnya?
***
“Hai? Muram je muka, Maria? Selalunya, balik daripada jumpa Alex, kau menyanyi-nyanyi dalam bilik?” tegur Hannah apabila aku masuk ke dalam bilik dengan muka tak bersemangat. Aku hanya tersenyum tawar.
“Aku tak ada moodlah!” kataku lalu mencampakkan beg plastik berisi beberapa barang ke atas katil. Tanpa menunggu lama, badan aku pula aku hempaskan ke atasnya.
“Tak ada mood kenapa?”
Aku menghela nafas perlahan. Mata memandang terus ke siling. Sikap Alex yang menyembunyikan sesuatu daripada pengetahuan aku membuatkan aku resah sendiri. Hendak bertanya, aku lebih suka dia yang mula bercerita. Tapi, inilah yang jadi... aku yang serba tak kena sana sini.
“Alex. Dia tu macam sembunyikan something daripada aku...” keluhku.
“Iya? Sembunyikan apa?”
Aku menukar posisi baring. Pashmina yang masih belum aku buka, aku tarik keluar.
“Apa perasaan kau, kalau boyfriend kau...”
“Aku tak ada boyfriend,” pintas Hannah dengan muka nakal.
“Kau ni...” aku mendengus geram. Aku tengah tension, dia buat main pulak.
“Ok... ok. Aku bergurau je. So, apa masalahnya?”
“Apa perasaan kau, bila lelaki yang kau sayang tiba-tiba berbual dengan mak dia, macam rahsiakan sesuatu daripada kau? Hah? Macam mana?”
            Hannah tergelak. “Alahai, kau ni... sensitif sangatlah!”
“Bukanlah sensitif. Tapi, bila berbual tu sudahlah macam bercerita pasal aku. Oklah, aku tahu mak dia tak approve aku dengan Alex. Tapi, cakaplah. Ini Alex sengaja buat macam aku tak tahu....” rungutku.
“Daripada mana kau tahu?” soal Hannah pula.
“Aku terdengar. Lepas tu tadi, aku terdengar jugak dia berbual dengan mama dia dekat telefon. Gaya macam mama dia ada someone untuk Alex je. Ai Ling kalau tak silap aku nama dia...”
Muka Hannah sedikit berubah. “Ai Ling?”
Aku mengangguk, mengiyakan.
“Alah... tak semestinya Alex setuju, kan?”
“Ialah... tapi, susahlah kalau mama dia tak approve aku. Kena pula nak kenenkan dengan perempuan lain. Ai Ling. Tapi, takkanlah budak tu convert jugak?” rungutku lagi. Hish! Teringin sangat aku hendak jumpa Ai Ling tu. Hebat sangat ke dia? Takkanlah sebab aku ni Melayu, Ai Ling tu Chinese, terus mama Alex tak terima aku? Duhai hati, sabarlah. Satu hari nanti, Alex mesti beritahu juga!

4 comments:

Anonymous said...

Ai ling tu hannah kah?

cactaceous opuntia said...

ha...betulkah ai ling tu hannah...bg hannah ngn farhan boleh...huu

kleo said...

huhu~ makin menarik nie! akak sambung lagi! buat novel pun best! lalala~ :D

Anonymous said...

Mesti Ai Ling tu Hannah kan ?
Huissh~ makin berdebar ni .
Mesti maria frust kan nanti .
Takpe la kalau maria bukan dengan alex .
Maria dengan farhan pon boleh .
Hehe , anyway , thumbs up !

[syaza_nadiah]